Urunk mennybemenetelének ünnepe 
  Ascensio Domini – a húsvét utáni hetedik vasárnapon  ünnepeljük, hogy kereszthalála és feltámadása után negyven nappal mennybe ment  Krisztus Urunk. Az ősegyház a IV. századig a Szentlélek eljövetelével együtt,  pünkösdkor ünnepelte.

Ki az, aki fölmegy? Ugyanaz, aki leszállt.
Azért szálltál le, Uram, hogy meggyógyíts,
azért szálltál fel, hogy fölemelj.
Ha magamtól emelkedem fel, elesem,
de ha te emelsz fel, sértetlen maradok...
Neked, aki feltámadsz, ezt mondom:
Uram, te vagy a reménységem;
neked, aki a mennybe szállsz:
te vagy az én menedékem.
(Szent Ágoston)
  Áldozócsütörtök vagy áldozónap húsvét után a negyvenedik nap; 1918-ig ekkor  zárult a húsvéti szentáldozás ideje, ebből ered az ünnepnap egyedülálló, magyar  néve: áldozócsütörtök. Jelenleg pünkösd vasárnapján az esti szentmiséig tart a  húsvéti idő.
  Urunk mennybemenetelét az ősegyház a IV. századig a  Szentlélek eljövetelével együtt, pünkösdkor ünnepelte. De ekkortól a  Szentírásból ismert húsvét utáni negyvenedik napra került. Így a nyugati  kereszténységben legkorábbi lehetséges dátuma április 30, a legkésőbbi június  3.
  A XII. századtó kezdett elterjedni az ünnephez  kapcsolódó körmenet szokása. A középkori és kora újkori Magyarországon szokás  volt, hogy az áldozócsütörtöki misén a mennybemenő Krisztust ábrázoló szobrot  kötelekkel felhúzták a templom mennyezetéig.
  Liturgikus színe: a fehér. Az ünnep témáját az  evangélikus liturgikus könyv így foglalja össze: „Isten jobbjára ült: közbenjár  egyházáért.” Jézus Krisztus mennybemenetelének leírása az Újszövetségben három helyen  szerepel: Márk evangéliuma 16. fejezetében, Lukács evangéliuma 24. fejezetében  és az Apostolok Cselekedetei 1. fejezetében.
  Szent Ágoston szerint az egész világon elterjedt  ünnep. Az Úr utolsó rendelkezéseit, a Vígasztaló megígérését és a menybemenetelt  beszéli el a liturgia.
  „Feltámadásod, Uram, a mi reménységünk,  Mennybemeneteled a mi meg-dicsőülésünk... Add, hogy veled együtt mi is a  mennybe menjünk, és szívünk hozzád emelkedjék. De azt is add meg, hogy  fölemelkedve ne váljunk gőgössé, se ne bizakodjunk el erényeink miatt, mintha a  mi tulajdonunk volna. Add, hogy a szívünk a magasban legyen, de melletted, mert  a szív felemelése, de nem tehozzád, az kevélység, hozzád emelése viszont  biztonság. Te, aki fölmentél a mennybe, menedékünk lettél...” (Szent Ágoston)