Szent Péter és Pál apostolok ünnepén  ebben az esztendőben különös figyelemmel és szeretettel fordulunk a nemzetek  apostola, Szent Pál felé, aki 2000 éve született. Az apostolok közül az ő életéről  és jellemvonásairól tudunk a legtöbbet. Tarzuszban született, Benjamin  törzséhez tartozó zsidó családban, római állampolgárként. Ifjú korában komoly  vallási nevelést kapott. A farizeusi hagyományokat Jeruzsálemben a híres  rabbitól, Gamálieltől sajátította el. 
Jézust valószínűleg sohasem látta  földi működése idején, de a megszületett fiatal keresztény egyháznak elszánt  üldözője lett, és jelen volt Szent István diakónus megkövezésénél. A föltámadt  Jézus megjelent neki a Damaszkuszba vezető úton. Ekkor Jézus kinyilatkoztatta  neki a keresztény hit igazságait és kijelölte különleges szerepét a pogányok  térítésében. Ettől kezdve egész életét Krisztus szolgálatának szentelte. Szent  Péterrel megismerkedve jóváhagyást kapott apostoli munkájához. Kirajzolódik  előttünk három missziós útja Kis-Ázsiában, Görögországban és Macedóniában.  Részt vett az Anyaszentegyház első apostoli zsinatán, amely nagy jelentőségű  volt, mert döntése alapján a zsidó vallási törvények többé nem kötelezték a  pogányságból megtért keresztényeket. Ezután az Egyház nagy lendületet vehetett  a pogányok keresztény hitre térítésében.
Azt is tudjuk Szent Pál életéről,  hogy Jeruzsálemben letartóztatták, börtönbe zárták, majd Rómába küldték, mert  római állampolgárként fellebbezett a császárhoz. Ottani házi őrizetéből  kiszabadulva a hagyomány szerint az akkor ismert világ végső határáig, a mai  Spanyolországig is eljutott, majd ismét börtönbe került, és a Néró-féle  keresztényüldözés vértanúja lett. Ez a Krisztus születése utáni 67. évben  történt, egy napon Szent Péter apostol vértanúhalálával.
Mi maradt ránk gazdag örökségéből? Az  általa alapított egyházközségek a történelem viharaiban felmorzsolódtak, de a  hozzájuk intézett levelei örök időszerűséggel tanítanak bennünket, mai  keresztényeket is. Fennmaradt életének példája is: Krisztus iránti mérhetetlen  szeretete, amellyel a vértanúságot is vállalta, és ezáltal lett a  hithirdetésnek, az evangelizációnak égi pártfogója.
Pál szenvedélyes, tüzes lelkű ember  volt, akinek a lelki fejlődése tanulságos és megszívlelendő módon jól követhető  a Szentírásból. Megtérésekor azt kérdezte a föltámadt Krisztustól: „Ki vagy te,  Uram? (…) Uram, mit akarsz tőlem, mit cselekedjek?” (ApCsel 9,5-6) Az Úr Jézus  Ananiás tanítvány által tudtára adta, hogy hirdetnie kell az Úr nevét a  pogányok között, és sokat kell szenvednie. Ettől kezdve egy gondolat vezérelte,  hogy a keresztre feszített és föltámadt Krisztust hirdesse (1Kor 2,2),  valamint, hogy saját életét is Jézus példája szerint alakítsa. Azt írta a  legkedvesebb egyházközségében, Filippiben élő híveknek: „Jézus Krisztus magához  ragadott (…) felejtem, ami mögöttem van, s az előttem lévő után rugaszkodom”  (Fil 3,13). „Hasonló akarok lenni hozzá halálában, hogy eljussak a halálból  való föltámadásra” (Fil 3,11). 
Egyszerre tudta önmagáról, hogy  különleges kiváltságban részesült, az összes egyház gondja reá nehezedik (vö.  2Kor 11,28), ezért nagyon sok áldozatot hozott értük. Másrészt élt benne a  bűntudat, mert Krisztus Egyházát üldözte, de tisztában volt vele, hogy mindent  Isten kegyelmének köszönhet. Élete végén ezért elmondhatta: „Élek ugyan, de nem  én, hanem Krisztus él bennem” (Gal 2,20). Saját szenvedésével pedig  kiegészítette Krisztus szenvedését.
Az Egyházat, Krisztus testét az  emberi testhez hasonlította, amelyben mindenkinek megvan a maga feladata (vö.  1Kor 12). Az egyházi elöljárókat, akik közül Timóteus és Titusz állandó  munkatársai voltak, az általa alapított püspökségek élére állította. De  ugyanígy a világiak értékes munkáját is (pl. Aquilla és Prisca) felhasználta  Krisztus testének építésében. Szentírásunk 14 levelét őrzi, amelyekben először  foglalkozik elvontabb teológiai kérdésekkel, megmagyarázza Jézus tanítása  alapján az Ószövetség és az Újszövetség kapcsolatát az üdvösség történetében.  Majd kifejti az evangéliumi tanítást Krisztus személyéről, a megváltásról, a  megigazulásról, az Egyházról, a keresztségről és az Eucharisztiáról.  Megingathatatlan erővel hirdeti a feltámadást, amely keresztény életünk alapja.  A Krisztus-követés a vele való kegyelmi életközösségből és a Szentlélek  ajándékai által megvalósított erényekből formálódik. Ezzel kapcsolatosan sok  gyakorlati tanácsot ad az akkori társadalom minden rétegét megszólítva. 
Ha az apostol leveleit olvassuk,  bennünket is átjár az a buzgóság, amely őt Krisztus követésében állandóan  sürgette. 
Szent Pál évében elmélkedjünk  gyakrabban hozzánk szóló tanításáról és intelmeiről, amelyek nem mindig könnyen  érthetőek, hiszen Krisztus felfoghatatlan gazdagsága (vö. Ef 3,8) egy  élethosszig tartó úton vezet, míg el nem jutunk a teljes megértésre (vö. Kol  2,2). Maga az apostol írja világhíressé lett szeretet-himnuszának végén: „Ma  még csak tükörben, homályosan látunk, akkor majd színről színre” (1Kor 13,12).  Amit azonban megvalósíthatunk és a legmagasztosabb úton vezet bennünket, az a szeretet.  Az az erény, amely egyszerre földi és mennyei, emberi és isteni, ideig való és  örök.
a Magyar Katolikus Püspöki Konferencia